loading...

تکنولوژی های جدید

بازدید : 82
شنبه 29 آبان 1400 زمان : 10:03

هواوی در سال‌های اخیر سعی کرده تنوع محصولات مصرفی خود را بالا برده و از قالب یک تولید کننده گوشی صرف خارج شود. برای دستیابی به این هدف، یکی از حوزه‌هایی باید توجه ویژه‌ای به آن می‌شد، حوزه لپ تاپ و رایانه‌های شخصی است. این شرکت سال گذشته با عرضه لپ تاپ MateBook D 15 توانست گام بزرگی در این زمینه برداشته و محصولی در خور توجه را با قیمتی معقول روانه بازار کند. حال، بعد از گذشته یکسال، شاهد عرضه نسل جدید این نوت بوک هستیم و در ادامه قصد داریم تا به بررسی تخصصی آن بپردازیم.

بررسی نوت بوک هواوی MateBook D 15

طراحی بدنه و صفحه نمایش

مانند همیشه، اولین بخشی که مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم، کیفیت کلی ساخت و صفحه نمایش لپ تاپ است. MateBook D 15 مجهز به یک صفحه نمایش 15.6 اینچی با وضوح تصویری فول اچ دی (1920 در 1080 پیکسل) و نسبت ابعاده 19 به 6 است. با اینکه پنل این نمایشگر از نوع IPS LCD‌ است اما باید اعتراف کرد که هیچ کم و کسری از صفحات اولد ندارد و کیفیت رنگ‌ها و میزان روشنایی بسیار راضی کننده است. زاویه دید 178 درجه هم باعث شده تا در زوایای مختلف به راحتی بتوان به لپ تاپ کار کرد و مشکلی نداشت.

اما مهم‌تر از کیفیت خود صفحه نمایش، حاشیه‌های بسیار باریک اطراف آن است که باعث شده MateBook D 15 جلوه بسیار زیبایی داشته و کاملاً رده بالا و شیک به نظر برسد. هواوی برای اینکه حاشیه‌های اطراف نمایشگر را کاهش داده و نسبت صفحه نمایش به بدنه را به نرخ 87 درصد برساند، مجبور شده تا دوربین وب‌کم 720p را نیز از قسمت فوقانی آن حذف کرده و به زیر یکی از کلیدهای ردیف بالای کیبورد انتقال دهد. تنها کاری که باید بکنید این است که کلید مربوطه را فشار داده و دوربین را بالا بیاورید. بعد از استفاده هم می‌توانید دوباره آن را سر جای خود برگردانید. چنین مکانیزمی از لحاظ حفظ حریم خصوصی نیز بسیار مناسب بوده و شما را از زدن چسب بر روی وب‌کم بی‌نیاز می‌کند! اما با این حال، ممکن است برخی افراد همان محل سنتی دوربین را ترجیح بدهند که مسئله‌ای کاملاً سلیقه‌ای است و نمی‌توان خوب و بد مطلق برای آن تعریف کرد.

لپ تاپ هواوی میت 15

MateBook D 15 از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به مک بوک‌های اپل یا حتی سری سرفیس مایکروسافت به نظر می‌رسد، اما باید توجه داشت این محصول در رده لپ تاپ‌های میان‌رده قرار می‌گیرد و نباید با مدل‌های گران قیمت بازار مقایسه شود.

یکی دیگر از بخش‌هایی که برای کاربران لپ تاپ بسیار حائز اهمیت است، صفحه کلید و تاچ‌پد می‌باشد. در این بخش، هواوی تمام تلاش خود را کرده تا انتظارات کاربران را برآورده کند و بسیاری از نواقص مدل سال گذشته را نیز برطرف کرده است. اما با این حال باید اذعان کرد که هنوز جا برای کار وجود دارد و کیفیت صفحه کلید به حد مطلوب نرسیده است. در واقع، این مورد به رنج قیمتی محصول هم ارتباط چندانی ندارد و امروزه شاهد عرضه لپ تاپ‌های بسیار ارزان قیمتی هستیم که صفحه کلیدی جذاب و بسیار کارآمد را ارائه می‌کنند.

از لحاظ اتصالات و پورت‌ها، در MateBook D 15 شاهد پشتیبانی از بلوتوث نسخه 5.1 و وای-فای 6 هستیم که به خوبی می‌توانند تمام نیازهای شما به اتصال بی‌سیم را برآورده کنند. در سمت راست بدنه 2 عدد پورت USB 2.0 و یک جک 3.5 میلی متری هدفون تعبیه شده و در سمت چپ نیز یک پورت USB 3.2‌ و یک پورت USB-C در دسترس می‌باشد. پورت USB-C علاوه بر اینکه برای انتقال اطلاعات کاربرد دارد، جهت شارژ لپ تاپ نیز به کار می‌رود که در ادامه به سرعت و کیفیت آن خواهیم پرداخت. همچنین، دو بلندگو و دو میکروفون هم برای این دستگاه در نظر گرفته شده که کیفیت قابل قبولی دارند و شما را کاملاً راضی خواهند کرد. برای افزایش امنیت نیز یک سنسور اثر انگشت داخل دکمه پاور تعبیه شده و یکی از مزایای مهم MateBook D 15 محسوب می‌شود.

بررسی تخصصی گوشی سامسونگ Galaxy J7 2016

سخت افزار و قطعات داخلی لپ تاپ MateBook D 15

MateBook D 15

بعد از بررسی طراحی ظاهری و صفحه نمایش MateBook D 15، نوبت به سخت افزار داخلی آن می‌رسد. همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، هواوی سال گذشته MateBook D 15 را با تراشه‌های پردازشی و گرافیکی AMD تولید و روانه بازار کرده بود تا هم قیمت تمام شده را کاهش دهد و هم بتواند عملکرد قابل قبولی را ارائه کند. اما امسال، این شرکت چینی به سمت اینتل رفته و از پردازنده نسل یازدهم Core i5 1135G7‌ به عنوان قلب تپنده نوت بوک خود بهره گرفته است؛ حرکتی که مطمئناً به مذاق علاقه‌مندان اینتل خوش خواهد آمد.

برای بخش گرافیک هم تراشه Iris X‌ اینتل مورد استفاده قرار گرفته که جزو بهترین تراشه‌های گرافیک داخلی بازار است. با اتکا به این تراشه‌ها، MateBook D 15 قدرت و عملکرد خوبی دارد، اما به هر حال اگر با نیت اجرای بازی‌های سنگین در بالاترین تنظیمات گرافیکی به سمت این محصول آمده‌اید، باید کمی در تصمیم خود تجدید نظر کنید. البته این حرف به معنای ضعف لپ تاپ نیست و شما می‌توانید به راحتی تمام بازی‌های روز دنیا را در وضوح فول اچ دی با نرخ 30 فریم و سطح گرافیکی مناسب اجرا کنید.

اما در کنار همه این‌ها، حافظه رم و نوع فضای ذخیره سازی داخلی نیز در عملکرد کلی دستگاه بسیار تأثیرگذار هستند. مدلی که ما در اینجا بررسی می‌کنیم، به 16 گیگابایت رم DDR4 و 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی از نوع بسیار پرسرعت NVMe PCle SSD مجهز است. اما اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید، می‌توانید مدل 8 گیگابایتی با حافظه داخلی 256 گیگابایت را نیز تهیه کنید.

هواوی برای خنک کردن MateBook D 15 نیز تدابیر ویژه‌ای اندیشیده و از نسل جدید فن خنک کننده شارک استفاده کرده است. این فن واقعاً صدای بسیار کمی دارد و کسانی که مخصوصاً شب‌ها، اعصابشان از صدای فن لپ تاپ خرد می‌شود، کاملاً راضی خواهند شد. البته، فن شارک در عین حالی که صدای بسیار کمی دارد، نسبت به نسل قبل عملکرد بهتری داشته و راندمان آن 24 درصد بهبود یافته است.

نرم افزار، باتری و سرعت شارژ لپ تاپ MateBook D 15

لپ تاپ MateBook D 15

سیستم عاملی که هواوی بر روی MateBook D 15 نصب کرده و به شما تحویل می‌دهد، نسخه خانگی ویندوز 10 است که البته به محض عرضه ویندوز 11 به‌روزرسانی رایگان آن نسخه را نیز دریافت خواهد کرد. همچنین، چندین و چند برنامه اختصاصی و کاربردی به صورت پیش فرض نصب شده که از جمله آن‌ها می‌توان به PC Manager ،Factory Reset و Performance Mode اشاره کرد. قابلیت موسوم به Huawei Share هم این امکان را فراهم کرده تا دارندگان گوشی‌های هواوی به راحتی بتوانند صفحه گوشی خود را به نمایشگر لپ تاپ منتقل کرده و با آن کار کنند.

اما می‌رسیم به باتری لپ تاپ که از مهمترین قطعات سخت افزاری این دستگاه محسوب می‌شود. MateBook D 15 برای تأمین انرژی به یک سلول 42 وات ساعت مجهز شده که باید گفت در مقایسه با رقبا حرف چندانی برای گفتن ندارد. اما شارژر 65 وات دستگاه تاحدود زیادی این نقیصه را جبران کرده و تنها در عرض 15 دقیقه می‌تواند انرژی مورد نیاز برای 2 ساعت کاری را تأمین کند! خوشبختانه شارژر مذکور در داخل بسته‌بندی لپ تاپ قرار دارد و برخلاف رویه‌ای که اخیراً در دنیای گوشی‌های هوشمند مد شده، نیازی به خرید جداگانه شارژر نیست.

بررسی حافظه اس اس دیPro Adata XPG SX8200

جمع‌بندی

MateBook D 15 یک نوت بوک سبک، خوش ساخت و کارآمد است که برای اغلب کاربران گزینه‌ای مناسب باشد. هواوی در این لپ تاپ توجه خوبی به بخش‌های کلیدی از جمله صفحه نمایش، پردازنده، پردازنده گرافیکی، سرعت شارژ باتری، نرم افزار و … داشته و تقریباً از هر حیث محصولی راضی کننده را روانه بازار کرده است. البته، تنها نکته‌ای که در انتها بد نیست اشاره کنیم، قیمت این نوت بوک است. در حال حاضر مدل 16 گیگابایتی با حافظه داخلی 512 گیگابایت، قیمتی حول و حوش 27 میلیون تومان دارد که در بهترین حالت می‌توان گفت، شرکت سازنده تخفیف آن چنانی برای خریداران در نظر نگرفته و از این لحاظ مزیت خاصی نسبت به رقبا ندارد. با این حال، به نسبت سخت افزاری که ارائه می‌کند گران هم به نظر نمی‌رسد، هر چند که می‌توانست قیمت رقابتی‌تری داشته باشد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 70
  • بازدید سال : 188
  • بازدید کلی : 3374
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی